Nejčastější dotazy

1.   Jak to funguje

Jak zjistím, zda je má platební karta bezkontaktní? 

Je-li na přední straně karty symbol „echo“, můžete ji používat pro bezkontaktní platby. Podobný symbol hledejte i na platebním terminálu. Bezkontaktní platby podporuje již každý druhý terminál v ČR. Aktuální seznam bezkontaktních míst najdete v PayPass Locatoru.

Když kartu přiložím 2x, proběhnou dvě transakce? 

Transakci musí iniciovat prodavač na platebním terminálu. I když kartu přiložíte vícekrát, transakce proběhne jen jednou.

Jaký je rozdíl mezi kontaktní a bezkontaktní platbou? 

Při kontaktní platbě vložíte kartu do platebního terminálu a vždy zadáte PIN či podepíšete doklad o transakci. Bezkontaktně zaplatíte pouhým přiložením bezkontaktní karty k bezkontaktnímu platebnímu terminálu (hledejte symbol „echo“). Terminál pípnutím či bliknutím zelené diody potvrdí transakci a následně dostanete účtenku. PIN zadáte až u plateb nad 500 Kč (k ověření oprávněnosti transakce někdy terminál vyžádá standardní kontaktní transakci vložením karty do terminálu a zadání PIN)..

Může být bezkontaktní technologie deaktivována nebo způsobit deaktivaci jiných karet? 

Bezkontaktní funkcionalitu nelze vypnout. Pokud nosíte u sebe vice bezkontaktních karet a nálepek, vždy k platebnímu terminálu přikládejte jenom jednu, jinak transakce nemusí proběhnout.

Co je to národní limit 500 Kč? 

Maximální suma, kterou v ČR bez zadání PIN zaplatíte bezkontaktní kartou. Bezkontaktně můžete platit i částky, terminál však bude vyžadovat PIN.

Budu platit poplatky za bezkontaktní platby? 

Poplatky za platby u obchodníka nebo na internetu bance nikdy neplatíte. Někdy si obchodník vyžádá přirážku za platbu, ale musí vás o ní předem informovat. S kartou jsou spojené pouze standardní poplatky za platební kartu (např. vedení/vydání, výběry z bankomatu).

2.   Výhody a bezpečnost

Jaké jsou výhody bezkontaktní karty? 

Rychlost platby – při placení drobných nákupů přiložíte kartu bez zadávání PIN. Bezpečnost – karta neopouští vaše ruce. Široká a rostoucí síť obchodníků – v ČR zaplatíte již na každém čtvrtém terminálu.

Proč mám chtít bezkontaktní kartu? 

Kdo jednou vyzkoušel její rychlost a pohodlí, už nechce platit jinak. Získáte s ní například cennou minutu, když utíkáte na vlak a nemáte ještě koupenou jízdenku.

Je bezkontaktní platba bezpečná? 

Bezkontaktní karta nikdy neopouští vaše ruce, máte ji tak vždy pod kontrolou. Zpracování plateb se děje prostřednictvím zabezpečené komunikace jako u všech plateb kartami. Při dodržení všech běžných bezpečnostních pravidel je platba bezpečná. Vždy po několika bezkontaktních transakcích jste požádán o vložení karty a zadání PINu (bez ohledu na výši nákupu).

Je při platbách bezkontaktní kartou vyžadován PIN nebo podpis? 

Při platbách do 500 Kč nikoli. Limit 500 Kč platí v ČR pro každou jednotlivou platbu, kterých můžete udělat několik za sebou, celkově však jen do výše týdenního limitu platební karty či nálepky. Při platbách nad 500 Kč budete vždy vyzváni k zadání PINu nebo podpisu dokladu o transakci. Po několika bezkontaktních platbách můžete být náhodně vyzváni ke vložení karty a zadání PINu kvůli ověření totožnosti.

Které bezpečnostní mechanismy obsahuje bezkontaktní platební karta? 

Bezkontaktní kartu lze přečíst pouze, je-li přiložena velmi blízko k platebnímu terminálu (obvykle cca dvacentimetry). To prakticky vylučuje možnost čtení jiným zařízením. Bezpečnost je srovnatelná s běžnými čipovými platebními kartami, které již máte v peněžence. Pokud karta zaznamená několik po sobě následujících bezkontaktních transakcí, budete požádáni o běžnou kontaktní transakci vložením karty do platebního terminálu a zadání PINu (bez ohledu na výši nákupu). Opatření slouží k vyšší bezpečnosti bezkontaktní karty – uživatel karty je vyzván k potvrzení, že je majitelem a zná PIN.

Jsou bezkontaktní karty bezpečnější než současné čipové karty? 

Bezkontaktní funkce je doplňkem běžné čipové karty. Bezpečnost bezkontaktní a čipové části je srovnatelná.Bezkontaktní část karet je digitálně zabezpečená (kryptovaná) a nedá se vyčíst přiložením čtecího zařízení například ke kabelce, jak mylně informovala některá média.

Mohou být data z bezkontaktní karty přečtena bez mého vědomí, třeba přes kabelku? 

Nikoli, bezkontaktní karty ČSOB mají data v čipu digitálně zabezpečená (kryptovaná) standardem EMV. Jejichpřečtení a replikace tak nejsou možné.

3.   Ztráta a pojištění

Jsou karty ČSOB pojištěny? 

Všechny karty i nálepky si můžete výhodně pojistit v kterékoli pobočce nebo prostřednictvím Infolinky 800 300 300.

Co když ztratím bezkontaktní kartu? 

Stejně jako jakoukoli jinou kartu ji co nejdříve zablokujte na čísle +420 495 800 111. Zjistíte-lineautorizované transakce, nahlaste jejich reklamaci standardně ve své pobočce. Každou reklamaci individuálně přezkoumáme.

Ztratil jsem pojištěnou bezkontaktní kartu. Co mám udělat? 

Kartu ihned telefonicky zablokujte na čísle 495 800 111. Pokud jste objevili vámi neautorizované transakce, bez prodlení je nahlaste v nejbližší pobočce ČSOB.

Pojištění ztráty a krádeže platební karty navíc kryje mnohé další výdaje spojené s tímto nepříjemným zážitkem – výrobu náhradních klíčů, náklady za mobilní telefon nebo peněženku. Pojištění si sjednáte snadno v každé pobočce ČSOB nebo prostřednictvím linky 495 800 111.

4.   Použití v ČR a zahraničí

Jak rozeznám prodejnu, kde se dá zaplatit bezkontaktně? 

Zeptejte se prodavače nebo hledejte logo bezkontaktních plateb na platebním terminálu či vchodových dveřích prodejního místa. Nejbližší akceptační místa si můžete vyhledat PayPass Locatorem společnosti MasterCard. Pokud obchodník bezkontaktní platby nepodporuje, vždy můžete zaplatit klasicky vložením karty a zadáním PINu.

Kde mohu platit bezkontaktní kartou? 

Všude, kde akceptují platební karty Mastercard nebo VISA. Bezkontaktně zaplatíte v ČR například v Albertu,Globusu, Intersparu, Bille, Penny Marketu, Žabce, lékárnách Dr. Max, hračkářstvích Dráčik, Datartu nebo kika nábytku. Bezkontaktní platby podporuje v ČR naprostá většina platebních terminálů.

Může obsluha vyžadovat minimální výši transakce bezkontaktní kartou? 

V ČR k tomu obchodníci nemají oprávnění. V některých zemích se však s tímto požadavkem můžete setkat (např. Maďarsko, Monako, Polsko a Spojené království). Jde ale o výjimečné případy, které banka nedokáže ovlivnit a jejichž oprávněnost závisí na lokální legislativě.

5.   Bezkontaktní nálepky

Ochrana nálepky – co dělat po ztrátě? 

Krádež/ztrátu nálepky vždy neprodleně nahlaste na číslo 495 800 111 (funguje nonstop). Od chvíle blokace již nenesete za transakce odpovědnost. Při blokaci můžete rovnou požádat o vydání nové nálepky. Několik tipů po ztrátě karty či nálepky najdete na stránkách ČSOB.

Jaká je životnost nálepky? 

Nálepku vám vyměníme po třech letech. Drobné škrábance nemají vliv na platební funkčnost nálepky. Pozor si dávejte na zlomení či ohnutí nálepky při neopatrném odlepení, které by nálepku mohlo nenávratně poškodit.

Můžu ji odlepit a nalepit jinam? 

Ano, počet odlepení není limitovaný. Pokud nálepku nezlomíte, určitě bude dál fungovat. Přestane-li spodní část dostatečně lepit, můžete využít oboustrannou lepicí pásku.

Funguje nálepka i přes plastové/textilní pouzdro mobilu, nebo když ji nalepím dovnitř mobilu? 

Ano funguje, nesmíte ji však zastínit kovovou vrstvou. V mobilu s kovovým krytem tedy uvnitř fungovat nebude.

Mohu nálepku umístit na cokoliv (např. přívěšek na klíče) nebo jen na mobil? 

Nalepit ji můžete kamkoliv (výjimkou je jiná bezkontaktní karta, se kterou by docházelo ke vzájemnému rušení).

Jak rychle uvidím v blokacích (internetové bankovnictví) částku zaplacenu nálepkou? 

Okamžitě, hned si ji můžete zkontrolovat třeba v ČSOB SmartBankingu ve svém mobilu.

Jaká je garance banky při zneužití nálepky? 

Vaším blokačním telefonátem přechází odpovědnost za transakce na nás. Dojde-li ke zneužití karty či nálepky bezkontaktní transakcí bez PINu třetí osobou, a to bez vašeho zavinění (např. při ztrátě/krádeži), nahradíme vám zneužitou částku i přesto, že jde o neautorizovanou transakci se spoluúčastí klienta. Doporučujeme sjednat pojištění ztráty/krádeže a osobních věcí, které vám navíc uhradí znovupořízení mobilu, peněženky, klíčů a dokladů do pojistného limitu.

Můžu mít více nálepek? 

Ano, můžete požádat o nálepku ke každé své debetní i kreditní kartě.

Mohu s nálepkou platit na internetu? 

Ano, stejně jako s jakoukoliv kartou, stačí si nastavit tzv. 3D Secure.

Můžu si na mobil nalepit dvě nálepky? 

Bohužel ne, vzájemně by se rušily. Terminál vás v tom případě vyzve k přiložení pouze jedné

Jaké částky mohu platit bezkontaktně? Lze vybírat se službou CashBack? 

Platit lze nákupy v jakékoliv výši jako nyní s bezkontaktní kartou. Platby nad 500 Kč stejně jako u bezkontaktní karty vždy potvrdíte PINem. Nálepka je primárně určená pro platby, k výběrům hotovosti slouží karta, proto není možné u nálepek využít službu CashBack.

Kde všude bezkontaktně zaplatím? 

Většina platebních terminálů v ČR je bezkontaktní. Poznáte je podle symbolu pro bezkontaktní platby na terminálu či vchodu do provozovny.

Nálepka ke kreditní kartě má samostatný limit, jak souvisí s limitem úvěru kreditní karty? 

Už nyní můžete mít úvěrový limit ke kreditní kartě, který čerpáte několika kartami (např. váš partner dodatkovou kartou). Stejný úvěrový limit budete čerpat také platební nálepkou. K tomu každá plastová karta či nálepka vydaná k účtu může mít odlišně nastavené limity pro platby u obchodníků nebo na internetu.

Kde zjistím PIN své nálepky? 

Zdarma si jej kdykoliv zobrazíte v internetovém bankovnictví nebo v mobilní aplikaci ČSOB SmartBanking (v části Karty).

Vyplňte krátkou žádost a nálepku si do 10 dnů vyzvednete

S bezkontaktní nálepkou či kartou platíte rychleji a komfortněji za zboží a služby v obchodech.
S pojištěním proti ztrátě/krádeži navíc ochráníte svůj mobil, peněženku, klíče a doklady.

Debetní nálepka

Debetní nálepkou čerpáte vlastní prostředky z účtu.

Debetní nálepka
Kreditní nálepka

Kreditní nálepkou čerpáte poskytnutý úvěr ke kreditní kartě.

Kreditní nálepka
Bezkontaktní karta

Chcete platit bezkontaktně kartou ČSOB?

Bezkontaktní karta